Majoriteten av de barn och unga som har omhändertagits, har blivit omhändertagna på lösa grunder och med hjälp av ihopfabulerade utredningar som inte har någon verklighetsförankring. Andra instansers och myndigheters ovilja att utreda detta, omöjliggör att rättvisa skipas för de drabbade, men även om exempelvis socialstyrelse skulle komma fram till att en socialtjänst har begått flera felaktigheter, så sätter man inte in resurser för att rätta till den situation som den drabbade har kommit att hamna i på grund av den sociala myndighetens felgrepp. Att någon får skadestånd tillhör ovanligheterna, då har felaktigheterna varit så uppenbara att de sociala myndigheterna inte kan komma undan, i normala fall kommer de sociala myndigheterna undan med grova oegentligheter.
http://www.dagensjuridik.se/2013/06/15-aring-frihetsberovades-i-sju-manader-utan-lagstod-far-170-000-i-skadestand-av-staten
Share |
Läs mer:"Det var Förvaltningsrätten i Luleå som beslutade att den15-årige pojken skulle beredas vård enligt paragraf 2 i lagen om vård av unga, LVU. Socialnämnden i Gällivare kommun uppgav dock senare i sin ansökan om placering av pojken att han vårdades enligt 3 paragrafen i LVU.Detta ledde till att pojken vårdades sammanlagt 227 dagar på en låsbar vårdenhet - trots att det alltså saknades lagstod för detta.Ärendet hamnade hos Justitiekanslern som nu konstaterar att pojken har varit frihetsberövad på felaktiga grunder och därmed är berättigad till skadestånd. Han får de 170 000 kronor som han genom sitt ombud har begärt."
http://www.dagensjuridik.se/2013/06/15-aring-frihetsberovades-i-sju-manader-utan-lagstod-far-170-000-i-skadestand-av-staten
Share |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar