lördag 26 april 2014

Mamman får fortsatt vårdnad - P4 Sjuhärad


Allt det som pågått i Marks kommun har även påverkat vårt ärende och vilken riktning det skulle komma att ta. Socialstyrelsen (nu IVO) ville inte ens se över vårt ärende då de redan hade 148 st andra ärenden som de redan såg över. Marks kommun offrade oss i förmån för familjehem, för att de redan gjort så många andra "misstag". De skulle till varje pris skriva en dyngutredning på oss för att rädda sina egna skinn. En helt vanlig familj slog de sönder. Den sk fosterhemsmamman som ju fick så mycket uppmärksamhet har jag inte mycket till övers för längre, i början drogs jag med i masshypnosen, och Uppdrag gransknings film om barnen "Fanny och Rasmus" [lustigt att de blev kallade de namnen, men det är en annan historia]... Men man får inte glömma att det finns massor av biologiska familjer som får sina barn omhändertagna genom precis samma behandling, men den informationen går inte fram till massan genom gammel-media. Det finns bara förlorare i detta, alla blir lurade av samhällets system - "social engineering" i Myrdals anda. Vad socialtjänsten i själva verket erbjuder dessa familjehem som blir lovade livstids placering, är inget annat än dold adoption, dessutom kostar det dem ingenting, utan tvärt om - man får betalt för det. I andra änden finns det en förälder eller två föräldrar som lider för att de inte får träffa sitt barn, socialtjänsten är experter på att fabulera ihop argument emot föräldern, att det sedan är socialtjänsten själv som med sin terror driver familjemedlemmar in i ett utanförskap, är det väl ingen som vill tro på... Men jag vet att det är precis så det fungerar idag och det finns ett otal drabbade familjer runt om i landet som plågas av att vara utsatta för myndighetsövergrepp... Jag tror inte längre på ett ord om det som detta system försöker göda omvärlden med, jag ser detta med helt andra ögon idag, för jag vet att de är fullproppade med lögner och manipulationer och jag vet vilken skada det gör. 

Handläggarna som jobbar med detta varje dag och vet vilka argument de skall lägga fram för att vinna - men sanningshalten och proportionerna på det som var och det de själva skapar tycks vara helt oväsentligt för dessa socialtjänstemän, att de skapar lidande för deras objekt är alltså helt oviktigt för dem. Ni som säger "Jamen, någonting måste det varit" - må så vara, fråga er istället, om det den biologiska familjen varit utsatta för av socialtjänsten, om det är i proportion till det inträffade och det som utlöste att de först och främst kom i kontakt med socialtjänsten?! För det som sker därefter är en nedbrytningsprocess av de individer som kommer att bli drabbade av socialtjänsten. Det var ett steg i rätt riktning för den biologiska mamman som artikeln nedan handlar om. Barnen som hamnar emellan denna ojämna maktkamp mellan en jätte och en dvärg, lider ju även de. Hela systemet är ett skämt (om än ett allvarligt sådant), man använder LVU på ett sätt som det aldrig kan ha varit ämnat att användas på från första början - det enda det skapar är lidande för dem som hamnar i det. Kan man som myndighetsutövare göra vad de gjort mot min familj, så sitter INGEN säker, den saken är klar! Är det försvarbart att i en andan av "barnets bästa" göra subjektiva lögnutredningar för att rättfärdiga en placering och försätta en hel familj (syskon och föräldrar), samt vänner och släkt i fullständig känslomässig kaos, sorg och de konsekvenser det bär med sig... Jag som förälder kan inte ens säga till socialtjänsten att jag mår dåligt av det de gör mot mig och det jag tvingas se dem göra mot mina barn, för då kommer de förvränga och använda det argumentet till att jag är psykiskt instabil - fast jag i själva verket är en mycket stark person, men har drabbats av en kris på grund av det  socialtjänsten utsätter oss för, dvs trauma och för myndighetsövergrepp. Hela systemet ger socialförvaltningen och dess tjänstemän en makt de inte kan eller har kunskap nog att hantera. Jag efterlyser sunt förnuft - något som verkar lysa med total frånvaro i det sociala monster som har skapats!!!

"Det rör det yngsta omhändertagna barnet i den familj som figurerat i socialskandalen i Mark. I mars 2013 upphävde kammarrätten tvångsvården av pojken, men sommaren 2013 ansökte Marks kommun om att flytta över vårdnaden av pojken till familjehemmet, något som Borås tingsrätt nu sagt nej till.
– Det är fantastiskt glädjande, det skapar ju förutsättningar för mor och son att återförenas inom kort, säger den biologiska mammans advokat, Raynar Persson.

Berättade inte att pojken var placerad
I domen skriver rätten att socialnämnden i Mark inte tycks ha haft någon plan för återförening av pojken med sin biologiska familj, något som ska finnas vid familjehemsplaceringar.
Rätten skriver också att det finns risker både med att låta vårdnaden tillfalla familjehemmet och att flytta hem pojken till sin biologiska mamma. Han har sina vänner i familjehemmet och har en stark anknytning där, samtidigt som familjehemmet inte förrän i ett sent stadium berättat för pojken och andra i deras egen närhet att han har andra biologiska föräldrar."

Mer om det här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5843851

Share |

Inga kommentarer: