lördag 25 juli 2015

Marks socialnämnd kritiseras för brist på kompetens

Inget tycks ha förändrats i den här kommunen, de fick fortsätta som om inget hade hänt. Den senaste händelsen där IVO kommit med kritik, om en drabbad familj i kommunen, har vissa likheter med hur vårt ärende hanterades, de fick åtminstone någon form av upprättelse, till skillnad från oss. Våra liv blev helt sönderslagna! Det är ganska otäcka och ryggradslösa människor jag mött under resans gång, i synnerhet från händelserna kring just Marks kommun. I samband med att min dotter omhändertogs så var det turbulens i kommunen på grund av media uppståndelsen kring de rikskända fosterhemsbarnen, flera inblandade hade bildat, låt oss säga en pakt - för jag hittar ingen bättre beskrivning just nu - en pakt dit jag aldrig blev "inbjuden" att få ingå i utav förklarliga skäl då jag hade fått etiketten "en dålig mor" som dessutom hade mage att motsatta sig och ifrågasatta hur man hanterat vårt och andras ärenden, i pakten var det bara några väl valda personer som fick ingå, återkommer mer till det en annan gång. Att jag var i total chocktillstånd och traumatiserad på grund av allt det sjuka och det myndighetsövergreppen vi som familj utsattes för finns det uppenbarligen inte heller någon förståelse för. Nu får jag dessutom motta obehagliga hotelser av en av dem, för jag tröttnat på hennes sätt och undanbett mig kontakt med henne! Men jag har också mött många andra personer under resans gång, de flesta har ju haft eller har dåliga erfarenheter av systemet och har präglats av det på gott och ont, en del har kommit att bli goda vänner till mig. Den andra foten har jag haft kvar i mitt vanliga liv och hos mina gamla vänner, det är viktigt, annars kan man nog lätt tappa bort sig i detta elände som socialtjänsten har ställt till med! Det är också viktigt att bli påmind om att man en gång hade ett liv där det största problemet kunde vara vilken mat man skulle inhandla till kvällens middag!


Sveriges radio:
sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=95&grupp=2894&artikel=6170712

SVT:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/kritik-mot-socialnamnden-i-mark



Share |

Inga kommentarer: