söndag 8 maj 2011

SOCIALTJÄNSLAGEN MÅSTE FÖRÄNDRAS

Socialtjänstlagen måste förändras. Legitimering av socialtjänstarbetare borde vara ett krav. Vid insatser rörande vård och behandling måste man utgå från forskning och beprövad erfarenhet. Jag upphör inte att förvånas över hur socialchef Magnus Andersson, försvarar de myndighetsövergrepp som pågår idag inom förvaltningen. Som förälder har jag inte inte gjort något brott, men de behandlar mig som den värsta brottslingen. Jag har verkligen fått se en mörk sida av Marks socialpolitik, där de inte drar sig för att använda sig av ljusskygga metoder för att utesluta och alienera barn från sina föräldrar.

Förvanskningar och lögner är vanligt förekommande, för att inte tala om alla andra metoder soc använder sig av för att sabotera för föräldern. För soc handlar mer om att driva en maktkamp än att göra det som är rätt i ett barn- och familjeperspektiv. Vad som kommer att ske i ett ärende handlar mer om vilken lott man får, snarare än vad som är lämpligt i fallet. Magnus Andersson kanske hade agerat mer mänskligt om han hade haft egna barn och det samma gäller även flera av handläggarna.

Jag har i min naivitet trott att gemene man skall kunna vända sig till soc med frågor om råd och hjälp och sedan få ett adekvat stöd beroende av vilket behov man har. Men socialförvaltningen i Mark agerar oberäkneligt och de kan sätta in fullt artilleri vid mindre allvarliga situationer, likaväl som de inte ger något som helst stöd i andra svåra problemsituationer som barnfamiljer kommit att hamna i. Framförallt om man som jag tidigt började flagga för att handläggningen inte sköttes på ett bra sätt, så istället för att ta till sig kritiken och försöka rätta till felen som begåtts, så började soc dra snaran hårdare om mig och började ljuga och förvanska uppgifter för att få rätt att alienera mitt barn ifrån mig. Detta anser inte jag vara förenligt med demokrati och rättssäkerhet.

Dessutom får man heller inte visa några som helst känsloyttringar trots att man utsätts för övergrepp, för då påstår de att man är psykiskt sjuk utan några som helst sådana belägg. I själva verket är jag lugnet själv, men för det låter jag inte folk trampa på mig utan att säga ifrån. Såhär håller de på, kanske med en förhoppning om att man till slut ska ge upp.


SVÅRT ATT HITTA PERSONAL TILL MARKS KOMMUN


Share |

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vettiga synpunkter, men hjälper det mad lagändringar om det inte finns människor med omdöme som ska följa dem?

Lämplighetstest?

Anonym sa...

Hur ska man göra med alla dessa olagliga politiker i Mark? (kanske finns utanför kommunen också).

Om inte ens politikerna vet vad de ska utföra och hur - då är kommunen illa ute.

Måtte socialstyrelsen titta på denna konstiga socialnämnd också, tydligen styrs den av en extremkonservativ kristdemokrat som inte förstått sitt uppdrag. Han anser sig ha rätten att få härja runt helt fritt.
Mycket märkligt! I Mark kan allt hända!

Anonym sa...

SÅ HÄR GÖR DE!

Undrar vilken diagnos ordföranden i socialnämnden ska få? Får titta ned i min lotteritombola.

Tombolan föreslår manodepressiv. Det duger gott. Kanske lite LSS diagnos också med tanke på skägg och hår.

Socialchefen kan få diagnosen mytoman. Konstigt, men ibland kan också ett lotteri ge fullträffar...

(Undrar om ngn inom socialförvaltningen ens kan ngt om slumpen, och dess matematiska teorier? De verkar inte ha mkt vetenskap där).

Socialsekreterarna kan få lite olika diagnoslotter, för kvinnor den icke vetenskapliga så kallade hysteri (hysteria = livmoder), denna pseudodiagnos använder de frekvent själva.
De kan också få diagnosen kleptomani, då de ständigt verkar stjäla relevant information UT ur journalerna. Av generositet och för individens frihet till val kan de också få de fullständigt ovetenskapliga diagnoserna strutseri och skygglapperi!

Tror jag missade tvångsmässighet. Allt spelas upp gång på gång på gång...