fredag 17 februari 2012

BT: Ska vänlighet vara så dj…la svårt

Jag får ofta tips om artiklar, här är ytterligare en ur domare Martingers blogg. Jag tackar och bugar för alla tips - ingen nämnd, ingen glömd.


http://martinger.wordpress.com/2012/02/13/ska-vanlighet-vara-sa-dj-la-svart/


februari 13, 2012

Ska vänlighet vara så dj…la svårt

Ska det för vissa myndighetspersoner vara så förbaskat svårt att visa lite vänlighet och kanske också ett mått av inkännande. Gång på gång får jag bevis på detta och själv har jag också haft någon enstaka egen erfarenhet. Förtvivlade människor ringer och mailar mig om hur de har blivit illa behandlade alternativt nonchalerade av olika myndighetspersoner som befinner sig på olika positioner inom olika hierarkier. Och varje gång blir jag lika beklämd. De kontaktar mig inte för att jag ska representera dem – för de är nästan alltid så kloka att de förstår att det är en uppgift som jag lagligen är förhindrad att åta mig – utan för att berätta för mig om deras trista och utsatta belägenhet. De vet alltså inte vad de ska göra och ej heller vart de kan vända sig. Därtill finns ibland ekonomiska hinder.

Visst levererar dessa personer partsinlagor med den subjektiva färgning som därmed följer. Men det saknar i sammanhanget betydelse. För även om jag skalar bort hälften av allt de säger räcker det mer än väl det som återstår. De är hel enkelt illa behandlade av personer som mestadels borde veta bättre. Ibland blir jag så frestad att ta dessa många utsatta personers parti, följa med dem upp till det kontor där deras antagonister sitter och verkligen skälla. Men jag gör det inte, utan bidar min tid.

För en dag – då jag kanske inte längre arbetar som domare, men förhoppningsvis alltjämt har hälsan i behåll – ska jag ta alla dessa personer i handen och sedan – om det då fortfarande är som det synes vara idag – ska det bli ett dj..la liv. För dessa personer har rätt att bemötas på ett både vänligt och värdigt sätt. Och den upprättelsen ska jag om möjligt ge dem. Det är alls inget hot, men ett löfte till alla dem som blivit illa behandlade.
 

Share |

Inga kommentarer: