torsdag 23 februari 2012

Socialportal.se: Tessan - Ett trauma i tre generationer

Detta är en ohyggligt sorglig historia om hur en familj har splittrats och utsatts för myndighetsövergrepp. Maktlösheten att som barn hamna i en situation man inte kan ta sig ur. Tragiskt nog är jag alldeles övertygad om att detta inte är någon unik händelse, utan det är snarare mer regel än undantag att det är såhär. Myndigheterna kommer undan med att krossa människor,  därför att de har möjlighet - de har ansvarsfrihet och kan gömma sig bakom sekretess, plus att de inte har några som helst skrupler. Stundtals är Tessas berättelse oerhört grym, ingen skall behöva uppleva det hon upplevt under socialtjänstens försorg. När skall människor vakna och protestera mot den barnhandel som får pågå under myndigheternas vingar.


Maj 1997:

Min mor Annica anar mer och mer att det är något fel kring Gunbritt eftersom jag bara mår sämre och sämre. Och alla dessa ursäkter. Varför fick hon inte träffa mig?

Min mor yrkar på att få träffa mig. Hon tar kontakt med den nya socialsekreteraren Helena Borin, och motsätter sig därigenom socialens och fosterfamiljens påståenden. Hon anser att dom går bakom ryggen på henne.. och därför omhändertags jag omedelbart enligt §6 LVU. Grunderna är alltså att min biol. mor yrkar på att få träffa mig och fosterhemsmamman Gunbritt och BUP har kommit överens om att det är skadligt för mig för tillfället. Samtidigt ordnas det besöksförbud.

Hittills har det varit en frivillig placering.


970507

I samband med ovanstående händelse tjatar Gunbritt på mig om att jag ska måla ett papper som säger att jag inte vill träffa mamma Annica. Jag ska beskriva hur dåligt jag mår i fosterhemmet i samband med att jag träffar min biologiska mor och också att jag blir påmind om hur det var när jag var liten. Hon säger precis varenda rad jag ska skriva och hur jag ska måla kring det.. Moln i olika färger.. Dagen efter att pappret är klart kommer en socialhandläggare hem till oss. Gunbritt lämnar en kopia av pappret till henne och senare även en kopia till psykologen jag går hos på BUP.

När min mamma får se det här pappret kräver hon att få träffa mig själv och höra mig själv säga att jag inte vill. En träff är inbokad på Socialkontoret och jag visste inte då vad den gick ut på. Väl där minns jag att vi satt i ett rum med två från Soc, Gunbritt, Jag och mamma Annica. Gunbritt hade sagt till mig innan att Annica kommer vara arg och skrika. När vi kom in ville hon prata med mig själv och det ville jag inte då. Hon blev upprörd och jag blev ledsen. Gunbritt tog då med mig därifrån utan att avsluta mötet..

Läs mer på:
http://www.socialportal.se/artiklar/tessan/index1.htm


Share |

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Tessan, Jag och min man kämpar ännu efter 2 år för att få hem våra omhändertagna barn. Jag kunde för mitt liv inte förstå hur vuxna människor i myndighetsposition kan vara så vidriga som de inom soc, raka lögner i rätten och inga bevis.
Jag kan inget annat än önska er lycka till. Det som slår hårt är att alla som inte känner en dömer ut en som förälder och tror att socialen består av änglar snarare än demoner.