onsdag 1 februari 2012

Metro: Flickan har blivit pressad

Precis som i artikeln nedan, så har socialtjänsten varit inkopplad även i detta fallet. Återigen verkar det funnits anledning att såga det som framkommit under socialtjänstens inflytande. Flickan tog tillbaka en hel del under rättegången. Det är ju inte alla barn/ungdomar som skulle ha styrkan att göra det om de blivit duperade.

Åklagaren: ”Systemfel i svensk rättsordning”

Jag sätter ingen värdering i vad åklagaren egentligen menar. Utan jag är av uppfattningen att det måste vara socialtjänsten som är den största boven i dramat, att de under påverkan fått flickan till att "erkänna" dessa övergrepp.

Men åklagaren säger även "I dag har domstolarna lämnat ifrån sig ansvaret för att söka efter sanningen, det tycker jag är fel", och här håller jag med till fullo. Även om jag inte har så mycket kännedom om hur det just går till vid tingsrätten, så stämmer detta på hur förvaltningsrätt och kammarrätt hanterar fall. Man beaktar inte eller tar inte de uppgifter och eventuella bevis som den kallade önskar lämna fram på tillräckligt stort allvar. Utan domare och nämndemän går sömnigt helt på socialtjänstens linje.

Läs mer på:
http://www.metro.se/goteborg/aklagare-flickan-har-blivit-pressad/EVHlaE!AA7gBg30fFMLQ/


Uppdatering 5 februari:
För att nyansera det jag skrivit ovan, så kan det ju vara så illa att flicka faktiskt blivit utsatt för människohandel. I så fall är det ju oerhört olyckligt. Men jag måste reservera mig mot att det faktiskt är så, på grund av att mitt förtroende för hur socialtjänst agerar och tänjer på sanningen är ordentligt naggat i kanten.

Läs mer på:
http://blog.unicef.se/2012/02/01/barn-utnyttjas-mitt-framfor-ogonen-pa-tjansteman-utan-att-upptackas/


"Idag anordnar vi på UNICEF Sverige ett rundabordssamtal med representanter från bland annat Rikspolisstyrelsen, Socialstyrelsen, Migrationsverket, Tullen och Barnombudsmannen. Syftet är att diskutera handel med barn utifrån vår rapport ”Child Trafficking in the Nordic Countries”, som vi släpper idag. Det har bland annat SR Ekot, DN och SvD rapporterat om (även i dagens papperstidningar)."


Share |

Inga kommentarer: