lördag 20 april 2013

Alling: Nu ska vi berätta om skiten - Aftonbladet

Det är bra att det börjar komma ut mer och mer om de oegentligheter de sociala myndigheterna är skyldiga till. Hur de skapar kaos och förtvivlan, hur det trycker ner individer, hur de utövar maktmissbruk. De har hittills kunnat gömma sig bakom sekretess, men fasaden börjar spricka, deras lögner börjar läcka, samhället börjar sakta vakna.

"Rymning

Filmen ska handla om två ungdomar som bor på ett barnhem. Efter ett ­fysiskt övergrepp rymmer de.
– Jag tänkte att den skulle utspela sig i slutet av 1970-­talet när det var som mest aktuellt med barnhem. Men ju mer research jag gjorde förstod jag att tusentals barn lever på HVB-hem nu, säger Klevenås.
I centrum finns ungdomarna, och Morgan Alling gör rollen som en trasig pappa. Alling blev värvad eftersom Klevenås inspirerades av hans bakgrund.
– Jag har haft karaktären i huvudet länge, men har inte kommit på vem som ska spela honom. När ­Alling berättade om sin historia i ”Sommar i P1” så kontaktade jag honom. Han är rätt för ­rollen, säger Klevenås.
Morgan Alling blev ­genast intresserad.
– Alla filmer är i sitt eget universum. ”Sune”-filmerna ska roa familjer och här vill vi berätta om skiten som sker överallt. Jag ställer alltid upp på att prata om utan-­förskap och övergrepp. Det är en viktig del av mitt liv, säger han.

Svek

Under sitt sommarprat i P1 2009 berättade Morgan Alling om sin uppväxt i olika fosterhem.
Han avslöjade hur han upprepade gånger utsattes för svek, lögner, misshandel och piskades med en ­läderrem.
”Vi mot världen” har fått 200 000 i utvecklingspengar från ­projektet Sthlm ­Debut. Finansiering pågår och inspelning planeras till sommaren 2014."

Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/film/article16628552.ab

Share |

Inga kommentarer: