onsdag 24 april 2013

UG: Vanvårdades - nu stämmer de staten


Fyra syskon som utsattes för svåra övergrepp efter att ha omhändertagits av samhället, väljer nu att stämma staten. Utåt sett målar man upp - genom ren propaganda - att samhällets omvårdnad av barn och unga är av godo, men sanningen är något helt annat, men detta kommer inte allmänheten till kännedom. Jag hoppas innerligt att syskonen kommer att vinna, men man kan förstå att det inte kommer bli någon lätt match, därför att även domstolarna är genomkorrupta och ser ner på dem som kommit att hamna i socialtjänstens nät och förfördelar dem som springer socialtjänstens ärenden.

"Trots att hon berättade för sin socialsekreterare att hon blivit utsatt för övergrepp fick hon ingen hjälp. Sekreteraren valde att tro på förövaren.
- Hon kunde liksom inte tro att det var sant och han nekade förstås. Det blev ganska kraftiga konsekvenser sen när hon åkte hem –  jag åkte på spö. Sen lärde jag mig att man inte pratar med socialen. De tror aldrig på fosterbarnet, de tror aldrig på oss. Det är som att det finns första klassen människor, andra klassens människor, tredje klassens och så finns det fosterbarn, säger Sofia Rapp Johansson.
Sofia och Hannas advokat, Jens-Victor Palm, har gått igenom de omfattande akterna och han är skakad av övergreppen som beskrivs.
- Det här är enda gången som jag inte har pallat att gå igenom materialet utan att måste ta pauser emellan. Det är helt vidrigt i många avseenden. Och det har för första gången i min karriär tagit på ett personligt plan, säger Jens-Victor Palm.
Han menar att gränsen för ersättning borde dras fram till idag för att förhindra att liknande övergrepp sker i framtiden."

Läs mer på:
http://www.svt.se/ug/vanvardade-stammer-staten

Share |

Inga kommentarer: