måndag 12 mars 2012

Arbetarbladet: Mina barn uppfostras att hata sin far


Hur skall man värja sig mot en förälder som duperar sitt barn att tycka illa om den andra föräldern. Att som drabbad förälder inte kunna skydda sitt barn mot hur oansvarigt andra vuxna beter sig är ohyggligt grymt. Detta förekommer vid många skilsmässor, men det blir än mer ohyggligt om en av föräldrarna använder sig av socialtjänsten som ett vapen mot den andra föräldern. Socialtjänsten som inte har något raster alls, utan mer än gärna skändar den förtalade föräldern, utan att se helhetsperspektivet. I artikeln nedan försöker en pappa sätta ord på det som drabbat honom, men det händer även åt andra hållet där mammor alieneras från sina barn med hjälp av socialtjänsten. Jag har själv inte haft en helt okomplicerad relation till min sons pappa. Min son har fått bära mycket på grund av att han kommit emellan våra egentligen helt onödiga konflikter, detta pågick hela hans uppväxt. Det var fruktansvärt för mig som förälder att inte kunna skydda mitt barn från denna situation och den psykiska press det ledde till. Men han har aldrig tvingats till att alieneras från någon av oss, förrän socialtjänsten kom in i bilden när jag bad om hjälp (korkat nog av mig) för att lösa situationen med att vi kommit i konflikt kring hans data spelande. Därefter urartade allting. Allt har resulterat i att han idag inte har kontakt med varken sin mamma eller pappa och inte heller respektives släkt. Detta är resultatet av socialtjänstens så kallade "hjälp". Och därefter har hela min lilla familjs tillvaro totalt ställts på kant tack vare socialtjänsten. Jag tror att det handlar om ovilja, precis som författaren till artikeln nedan beskriver. Handläggarna är inte intresserade av att göra ett bra jobb, utan de gör det enkelt för sig, alienerar barnet från den "hemska" föräldern och så tycker de att de nu har gjort sitt jobb. Vapnet myndighetsutövning har precis fullständigt krossat en familj. Sedan fortsätter socialförvaltningen att skända familjen tills allt normalt är borta.

Inte nog med det, de förstör ju faktiskt på så vis för dem som är i verkligt behov av hjälp från socialtjänsten. Man måste börja se över hur hela socialtjänsten är uppbyggt, det fungerar inte som det är idag. Ta bort det och gör om. Basera det på frivillighet, börja arbeta förebyggande och stödjande istället för som idag, där myndighetsutövningen missbrukas och används på ett brutalt sätt.



"Jag har svårt att tro att det beror på inkompetens. Jag upplever det snarare som ovilja från socialens sida att ge dessa barn den sunda uppfostran de har rätt till.
Orsaken till socialens ovilja att hjälpa dessa barn vet jag inte. Jag upplever det som att inom socialtjänsten ifrågasätter man inte en kollegas utredning eller beslut. Slutsatsen av detta blir att det kan räcka för en förälder att manipulera en socialarbetare för att i stort sett förstöra ett barns hela uppväxt."


Läs mer på:
http://arbetarbladet.se/torget/1.4411720-mina-barn-uppfostras-att-hata-sin-pappa


Share |

Inga kommentarer: