måndag 28 februari 2011

Inofficiell elevvårdskonferens???

Fick ett mailsvar idag som jag gärna vill dela med mig av, men jag kommer att plocka bort ev namn och tel nr. Det har ju skrivits en mängd förvanskade uppgifter i utredningen som inte är klar ännu, detta är en av alla uppgifterna som jag reagerade starkt på eftersom det inte fanns någon sanningshalt i det, att jag och min dotter skulle ha deltagit i en inofficiell elevvårdskonferens om problem i hemmet (lögn och förbannad lögn). Mailen mellan min dotters lärare och mig beskriver träffande den verklighet som vi drabbade möts av hela tiden. Läs och begrunda:

Hej
Tack för ditt svar! Okej, dom ljuger nog, det har dom gjort hela tiden, de hittar på och förvanskar, nu kanske de också har förfalskat konsultationsdokumentet, jag har fått kopia på konsultationsdokumentet och det är bara ditt namn som nämns i det. Jag kan kopiera det och skicka det till dig, behöver bara en adress att skicka det till.
XXXXXXXXXXX vill du vara vänlig och ringa mig på tel XXXXXXXXXXXXX.
Tack på förhand!
Mvh XXXXXXXXXXXX
----- Original Message -----
From: XXXXXXXXXXXXX
To: XXXX
Cc: XXXXXXXXXXX ; XXXXXXXXXXXXXX
Sent: Monday, February 28, 2011 10:31 AM
Subject: SV:

Hej XXXX!
Jag har diskuterat detta både med XXXXXXXXXXXXX och vår relktor XXXXXXXXXXX och det enda möte som jag haft med dig och XXXXX är vårt utvecklingssamtal i höstas. Jag har inte blivit kontaktad av socialtjänsten och jag har heller inte tagit kontakt med dem. Jag har inte varit med på någon elevvårdskonferens där eleven har tagits upp och inte skrivit något konsultationsdokument. Vet inte var dessa uppgifter kommer ifrån. Jag är ledsen för din skull att detta uppstått men har inte någon medverkan i vad som skett.
MVH XXXXXXXXXXXXX

Från: XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Skickat: den 23 februari 2011 20:14
Till: XXXXXXXXXXXXX
Ämne: Re:
Hej XXXXX
Jag skriver till dig med anledning av att du i konsultationsdokumentet till socialtjänstens utredning har bockat för att man har haft elevvårdskonferens för eleven och kallat det "inofficiell då problem uppstod". Och sedan beskrivit vad som togs upp på elevvårdskonferensen och vad som beslutades: "Problem i hemmet, samtal med eleven samt med mamman."
Nu är det såhär att socialtjänsten har formulerat detta i utredningen såsom: "Skolan har haft en inofficiell elevvårdskonferens då det uppstod problem i hemmet. Både XXXXX och XXXXX deltog."
Jag tror inte det är helt okej att formulera sig som du gjort i det konslutationsdokumentet, jag tror inte att Skolverket skulle godkänna en sådan formulering, det är väldigt missvisande. Antingen är man på en officiell elevvårdskonferens eller så är man inte på någon elevvårdskonferens. På en elevvårdskonferens deltar kurator, lärare, rektor, elev, föräldrar och elevteam m fl.
Jag avser att återkomma till detta igen längre fram i tiden. 
Jag vet inte vad du tror om mig, men detta som har skett speglar verkligen inte vem eller hurdan jag är som förälder. Socialtjänsten har gjort fel på många punkter, man kan väl säga att jag inte har särskilt stort förtroende för myndigheter, efter vad vi fått gå igenom. Det finns mycket att berätta, men det tänker jag inte göra i detta mailet. Men du ska veta att jag knarkar inte, har heller aldrig gjort det, jag dricker inte alkohol, jag röker inte, jag misshandlar inte mina barn, jag jobbar heltid, jag har två ingenjörsexamen, jag har läst psykologi och juridik mm. Jag är singel sedan minst 12 år tillbaka i tiden, mina barn har varit mitt allt. Tydligen så räcker det att vara tonårsförälder för att riskera utsättas för förolämpande behandling av socialtjänst, eller kanske ensamstående för att utsättas för fördomar, fast vi lever i Sverige 2011.
Denna artikel beskriver bra hur utredningar fungerar på socialtjänsten i Mark:
Det är också märkligt att när man som förälder ansöker om hjälp, ska behöva genomlida en utredning som tar fyra månader samt att de placerar ens barn på jourhem, efter att rymlingen tillbringat sex veckor hos pojkvännen. Inte en tillstymmelse till familjepedagoger, eller någon annan form av stöd. Lagmässigt har inte socialtjänsten följt exempelvis socialtjänstlagen. Det finns massor av regler och lagar som socialtjänsten inte följer, jag har haft fyra månader på mig att studera diverse lagar, socialstyrelsens rekommendationer och BBIC mm.
SoL säger bl a:  Socialnämnden får inte placera ett barn i ett sådant enskilt hem som vid upprepade tillfällen ! tar emot barn för tillfällig vård och fostran (jourhem) om inte förhållandena i det enskilda hemmet och förutsättningarna för vård i det är utredda av socialnämnd.   Om det inte finns särskilda skäl får ett barn vårdas i ett jourhem i högst två månader efter det att socialnämndens utredning enligt 11 kap. 2 § om ingripande till barnets skydd eller stöd avslutats. Lag (2007:1315).



Share |

4 kommentarer:

Anonym sa...

Är detta sant?
Fast varför skulle jag inte tro på dig?
Möjligen har jag väl hoppats att det skule vara något bättre i Mark än rena banan-republiken!
Detta är inte bara läskigt, det är farligt också! Farligt för varenda medborgare! Lögner och förvansknigar skapade av myndighetsutövare!? Trodde sådant bara förekommer i diktaturer och länder som inte har demokrati!
Skrämmande!

Ännu en gång, skrämmande!

Anonym sa...

Detta var så "roligt" att jag omgående ska skicka detta till socialförvaltningar och skolor runt om i Sverige! Självklart som ett varnande exempel på hur långt felhantering av ärenden kan få gå. Inoficiell elevvårdskonferans...
Det är nog bara i Marks kommun detta finns, som inte finns - men ändå finns!
Hur ska de ha det?
Fy för detta fasansfulla människoplågeri!
Du har väl polisanmält detta elände de försöker kalla utredning? Eller är det behandling? Fast då måste det ju finnas en utredning till grund, eller är det...
Ja, vad är detta för något?
Jag förstår ingenting.

Anonym sa...

Synlig kommentar:
Jag (och hela västsverige) hörde hur socialchefen själv i nyheter beskrev sin förvaltning. "Det var som om dammluckorna öppnade sig, haveriet var ett faktum".
Det är så konstigt att det verkar få fortsätta...

Anonym sa...

Familjen Gaddafi – en bisarr show
DOKUMENT Folkets vrede stoppar dem inte Familjen har allt att förlora
Här är den excentriske tyrannens bortskämda familj – med lyxliv, skandaler och maktmissbruk


Från aftonbladet, men anser rubrikerna relevanta till denna så kallade socialförvaltning i Mark. Vet inte om tyrannen heter Agneta eller Magnus - tiden får väl utvisa...