lördag 26 januari 2013

Dagens juridik: Domarna som ska avgöra vilka "barnhemsbarn" som är trovärdiga - 1,25 miljarder ska fördelas för vanvård


Undrar om ersättningsnämnden inser vilken uppoffring och smärta det är för de drabbade att återigen behöva genomleva den vanvård de tidigare har upplevt, för det är vad de drabbade kommer att att göra genom att de tvingas bevisa vad de varit utsatta för. Jag vet ju själv hur det river upp i mig när jag läser de förljugna och subjektiva utredningarna socialtjänsten har gjort och hur det får mig ur balans. Då är det ändå ingenting i jämförelse med det lidande som många av de idag vuxna barnhemsbarnen fått utstå. Jag misstänker att många kommer avstå att söka den ersättning de har rätt till, just av den anledningen.

"Den före detta hovrättslagmannen Göran Ewerlöf ska tillsammans med övriga ledamöter i Ersättningsnämnden besluta vilka så kallade barnhemsbarn som är tillräckligt trovärdiga för att få de 250 000 kronorna i ersättning. Ofta kommer det inte att finnas annan bevisning än personens egen berättelse. Totalt har riksdag och regering avsatt 1,25 miljarder kronor."


Läs mer:
http://www.dagensjuridik.se/2013/01/domarna-som-ska-avgora-vilka-barnhemsbarn

Share |

1 kommentar:

Anonym sa...

Om det ens går att komma ut ur detta med sig själv i någorlunda behåll, och även de nära av betydelse så lär man tänka sig för både en och två, ja till och med tre o fyra gåger innan man hoppar in i denna unkna stinkbomb av oegentligheter och lögner. Övergrepp i alla dess former, fysiska, juridiska och även medmänskliga. Vi förstod men gjorde inget...
I dag säger till och med socialförvaltingarna själva att de "förstår", ändå agerar de inte rätt. OFATTBART:

Hoppas ni "förstår vad jag säger..."