lördag 26 januari 2013

smp.se: Omhändertagna ungdomar berättar


Kränkande skola för brottslighet och knark. Självmordstankar och rymningar.
Smålandsposten har pratat med 68 ungdomar som varit omhändertagna enligt LVU.
Omdömena om vården är genomgående starkt kritiska.


 Tjej 20 år:
"Jag upplevde inte att det var några som lyssnade på mig över huvudtaget. Personalen på socialförvaltningen frågade mig om hur jag mådde, men de lyssnade inte på vad jag svarade.
Jag fick läsa igenom det de hade skrivit om mig och mitt ärende. Jag tyckte inte att det stämde med vad som sagts, men de ville inte ändra på det.
Jag gillade inte stället jag kom till. Men efter ett tag var det okej. Jag tror inte att man ska vara för länge på ett hem. Man anpassar sig för mycket. Man lär känna andra som mår dåligt och det är inte alltid så bra.
Idag pluggar jag och har tagit mig ur det värsta. Men jag tycker inte att LVU hjälpte mig. Det var först när de plockade bort det från mig som jag kunde börja fokusera på att må bättre.
Jag önskar att de som jobbar med detta lyssnar mer på oss ungdomar. Jag och många andra som var omhändertagna kände oss överkörda. Det är nästan som om man mister talan för sitt liv."

Läs mer:
http://www.smp.se/ung/omhandertagna-ungdomar-berattar%281044439%29.gm

Share |

Inga kommentarer: