måndag 21 mars 2011

Alienation

“Putting out the fire with gasoline”

I vårt fall så är det socialförvaltningen med jourfamilj som alienerar/fjärmar mitt barn från främst mig men även sin pappa, familj, släkt och vänner. Man pratar ju oftast om att någon av föräldrarna är den som alienerar ett barn från den andra föräldern. Men när jag läser artikeln nedan, så kan man byta ut den alierande föräldern mot socialförvaltningen. Det beskriver bättre vad jag har fått kämpa med den senaste tiden. Nu har 5 månader gått och utredningen som får ta max 4 månader, är fortfarande inte varken klar eller korrekt.

"I ärenden där alienation förekommer är oftast relationen mellan barn och det avvisande föräldern kraftigt förstörd och påverkad av den alienerade förälderns beteende. Barnet visar ett starkt motstånd, fjärmar sig eller avvisar en förälder som är oproportionerligt till förälderns beteende och tidigare barn- och föräldrarelation. I rena alienationsärenden ser man sällan inslag av estrangement eller enmeshment."


Läs mer på:
Klicka på textraden!


7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och tack för din titt på min sida :-).

Jag fattar precis din frustration över att känna sig hjälplös! Som du skrev så klarar jag mig någorlunda. Men jag har ett tips:

Om du vill att din blogg ska betyda något så ska du inte vara rädd/skämmas för att som jag vara lite mer öppen med information. Du som privatperson är INTE förbjuden att skriva andra människors namn (socialsekreterare, politikers etc), lägga upp scannade kopior på dokument skickade till dig, inspelningar som du gjort privat men i hemlighet, bilder på vad du tycker är bevis etc.

Jag har själv inte lagt upp någon presentationsbild på mig själv, eftersom hur jag ser ut borde vara oviktigt. Men min ansikte o.s.v. finns naturligt med här och där.

Känner man sig orättvist behandlad ska man inte skämmas, även om man tror att omgivningen vill att man ska göra det.

När du skrev tillsammans "ju fler, desto starkare", får mig att fundera på att starta en webring, ett slags runda-bordet-stiftelse där man samlar alla som behöver styrka genom andra, där andra som vill hjälpa de svagare är med. En snabb idé nu bara, men HUR kan man spåna över...

Ligger Marks kommun i Skåne någonstans?

Berätta om myndighetsövergrepp sa...

Tack för tipset, jag ska noga överväga dina förslag ;)

Man kan väl säga att jag bidar min tid...

Vissa saker måste jag tyvärr ligga lågt med, inte för att skydda mig själv, utan med tanke på mina barn.

Ha en fortsatt bra dag :)

Berätta om myndighetsövergrepp sa...

Marks kommun ligger i Västra Götaland. Webring, tycker jag låter som en mycket bra idé. Ska fundera på hur man kan göra, men det viktigaste är att vi får kännedom om varandra och får upp kontakter. Tummen upp för en runda-bordet-stiftelse.

Anonym sa...

Klokt att du tänker på dina barn först. Det finns så många som har intresse av att "använda" dig.

Anonym sa...

Att kasta bensin på elände känns igen. När det äntligen efter mycket lång tid börjat glöda istället för att vara vulkaniskt så ska vob, förlåt ved åter kastas på glöden för att skapa nästa skadliga fyrverkeri. Kommer garanterat att skada barnen - helt i riktning med hur Marks kommuns socialförvaltning arbetar!

Det är tur att polisen på allvar söker upp "offren" på eget initiativ. Hade inte orkat anmäla, men är glad att de ändå finner sina vägar...

Berätta om myndighetsövergrepp sa...

Idag kommer polisen att höra med mig om socialförvaltningen i Mark, så det händer ju lite, tack och lov, åklagaren bör ju ha fått in tillräckligt med bevis för att lyckas fälla dem, med tanke på hur länge det har fått pågå... tjänstefel i myndighetsutövning (myndighetsövergrepp)... sen blir det vidare till nästa instans. Jag önskar att de som har drabbats och läser om detta i sin tysthet, orkar träda fram, kontakta polisen och berätta om att även de har råkat ut för myndighetsövergrepp i Marks kommun. Om man har lyckats komma loss från dem, kanske man helst vill lägga det bakom sig förstås, vilket är fullt förståeligt, för det är tortyr att ha drabbast av sådant övergrepp, man vill ju helst inte genomleva något sådant igen.

Pierre sa...

Skönt att Jim inte kunde sätta mark på kartan, trodde vid det här laget att kommunen var ett riksökänt skräck exempel. Som svenskarna var i Tyskland på 1600-talets stormaktstid där föräldrar skrämde sina barn med att svensken skulle komma ta dem. Vem vet kanske kommer dit. Förälder i Kiruna -Ät nu upp din gröt annars kommer socialen i Mark och tar dig.

Ja, benämn de som behöver benämnas. De är även personligt ansvariga för sina handlingar med även om de utförs i tjänst. Jag skriver gärna exempelvis Socialchefen Magnus Andersson och sedan påpekar allt dumt och alla fel han gör.

Det är helt okej det är även helt okej att vara bitter, arg, ledsen i sitt utryck. Ser det som psykiskt självförsvar. Gäller bara hålla sig innanför vissa ramar... exempelvis brottsbalken så man inte åker dit för olaga hot, förtal eller dylikt.

Övergrepp är alltid svårt att anmäla, När det sedan är en myndighet som man trodde var snäll och skulle vara på en hjälpbehövandes sida förgriper sig på en är risken stor att man tappar tilltron till allt myndigheter och samhället heter, även polisen.