lördag 2 april 2011

MAIL TILL MARGARETA LÖVGREN (M)

Hej Margareta

Såg Västnytt och jag tycker att du ska ta reda på verklig fakta innan du uttalar dig eller så ljuger du eller så har du skygglappar!? Jag bor i Marks kommun och de har "kidnappat" mitt barn. Vet inte hur jag på ett begripligt sätt ska kunna förklara vad det är om händer på socialförvaltningen, men jag tycker det är bra att det har lyfts fram i media, för annars hade det fått pågå i all evighet, med ett resultat där barn och dess familjer kommer ikläm. För någon som inte drabbats av det så kan det nog vara svårt för dem att förstå vad det är som pågår och att sådant händer i verkligheten, för det är en fars och det skadar barn. Det är många familjer i kommunen som råkat illa ut för att soc inte sköter sitt jobb på ett professionellt sätt. Socialnämndens ordförande vet inte ens vad SoL eller LVU är. Jag har under tre månaders tid velat avbryta min dotters SoL placering, för att de inte hjälper oss, vi har inte haft ett gemensamt samtal på 5 månader för att kunna prata ut om det som hänt. Soc hittar på saker som inte är sant och skriver in det i utredningen, de undanhåller allt positivt. De vägrar sätta in möten med mig, när jag begär så. Pappan har inte godkänt jourhemsplaceringen. Det ringer inte tillbaka till mig när jag vill ha tag på dem, handläggaren lägger på telefonen i örat på mig när hon hör att det är jag i telefonen med motiveringen att hon inte har tid att prata med mig och hon ringer inte tillbaka. De svarar inte på mina mail. Jag har begärt in skriftliga motiveringar i minst 3 månaders tid för att jag ska kunna ha något att överklaga, men något sådant har jag inte fått. Utredningen har gått över tiden och när jag påpekat ett antal gånger att de måste avsluta utredningen, så nu har de gjort det, men ingen underskrift finns på den undermåliga utredningen. Därför har jag nu gjort en överklagan, men de har inte bekräftat min överklagan. Listan är lång men jag stannar vid detta nu. Det är en katastrofkommun med katastrofpolitiker och en katastrofförvaltning, som låter vanliga hederliga hårt arbetande människor utsättas för myndighetsövergrepp som resulterar i splittrade familjer, raserad ekonomi och mänskligt lidande. Bakom varje familj som orkar protestera i en svår situation, så finns det minst 50 familjer som inte orkar detsamma. Socialförvaltningen följer inte de lagar och direktiv som finns, utan de tolkar lagarna precis hur som helst och har hittills kommit undan med detta. Patetiskt...
Jag är en tonårsmamma*, jag har inget missbruk har heller aldrig haft, jag har aldrig misshandlat mina barn varken fysiskt eller psykiskt, jag är välutbildad och har en heltidsanställning.


Senast till soc:
Nu har jag fått två olika versioner av utredningen!!!!
  • Jag har sagt till om att jag har tagit tillbaka min ansökan om hjälp, ändå står den kvar i utredningen.
  • Det står ingenstans i konsultationsdokumentet om att XXXXX är "Bättre på alla moment i skolan", fast ni skrivit in det i utredningen. Hon har alltid haft lätt för sig i skolan. Däremot står det en massa positivt om henne och att hon är stark i sina argument och behöver lära sig att lyssna på andra. Men detta står det inte ett ord om i utredningen... HA... Man har ofta sagt att hon är en ledartyp och detta innan hon blev jourhemsplacerad och det hade hon väl knappast inte ansetts vara om hon var psykiskt misshandlad hemma, i så fall hade hon varit nertryckt... eller... Samma med min son, han har också en ledarstil. Båda är starka personligheter, därmed blir också krockarna stora.
  • Jag har aldrig utövat psykiska övergrepp mot min dotter, men ni gör det!!
  • Jag har inte godkänt en fortsatt jourhemsplacering.
  • Det finns ingen påskrift på utredningen.
  • Har ni inte lyckats åstadkomma mer under fem månader?!!


//XXXXXXXXXXXX
Ingenjör och samhällsdebattör

(*not: Menar givetvis en tonårings mamma, jag skrev lite fort där.)



Share |

8 kommentarer:

Anonym sa...

Väl formulerat!
Känner själv anstöt när denna ordförande i kommunfuöömäktiga påstår att alla kritiserade ärenden av socialstyrelsen omgående åtgärdats!
Inte gäller det vårt allafall....

Pinsat att hon tror hon skulle trivas in denna förvaltning allt och alla flyr ifrån, både anställda, konsulter och kommuninvånare som inte ens bemödigar sig att få sina rättigheter till biståd - då blir de ju automatiskt anmälda till denna galna familjeenhet för utredning på grund av att de är fattiga. Då ifrågasätts deras föräldraförmåga (läs rapporten från Ilone Oscarsson, ledarna)

HAr ännu inte hört talas om någon alls som sett verkliga förbättringar!

Värst av allt är att avslag, med besvärshänvisning aldrig kommer. Total rättsosäkerhet!!

Vidrigt!

När ska stackaren som kallas chef och enligt honom själv taktiker när det behövs, som gillar fotboll, god mat osv bli befriad från det han uppenbart inte kan hantera?

Anonym sa...

Jag gissar att socialchefen Magnus Andersson massproducerar jobbansökningar för att komma bort från detta - taktiker som han är.

Det var nog därför vi slapp se och höra hans pinsamma mediagrodor.

Han låter ju alltid så här:
"vi har en del problem med doumentationen som vi rättar till, en hel del internt arbete kvarstår."


Nu vet vi att det är en krackelrande organsiation - fast de har väl alla utom Magnus andersson och Lovgren vetat länge....

Pierre Eriksson sa...

Det är ju bra att Lövgren är intresserad av förvaltningen och kan tänkas jobba där. Hon kanske skulle börja i alla fall med en praktikperiod så hon vet vad hon pratar om nästa gång?

Anonym sa...

Måtte denna Margareta Löfgren snabbt få ihop sitt pussel kring vad osm sker.
Märkligt i alla andra nämnder finns insyn, i i socialförvaltningen FÅR INGEN gå in och styra upp, inte kommunchef, inte högsta kommunalrådet, ingen politiker -ingen. De får sitta orörda i sin mörka skadliga dimma..

Detta göms under så kallad sekretess, och att politiker inte styr tjänstemän.

Nägor är allvarligt fel, mycket allvarligt fel!

Är det sant att en socialförvaltning får löpa amok i Sverige 2011. och alla säger att ingen kan göra något medans kommunens invånare smulas sönder av dess inkompetens?

Detta kan inte stämma?

Varför anmäler inte politikerna tjänstemännen till polisen?

Varför anmäler inte Haleh L underställda chefer som inte följer lagar till polisen?

Verför väljer margareta Löfgern att inte polisanmäla dåliga politiker som inte ställer krav?

Hur långt ska detta få gå utan konsekvenser?

Pierre Eriksson sa...

Svarade Lövgen?

Berätta om myndighetsövergrepp sa...

Nej, inte ett ord har jag sett eller hört från henne, jag har även försökt ringa henne några gånger utan resultat.

Berätta om myndighetsövergrepp sa...

Jag fick tag på henne till slut, men jag vet inte om det gav särskilt mycket...

Anonym sa...

Något som jag gått och funderat på är Socialstyrelsen som bara är en tillsynsmyndighet. Nu när dom granskat Marks socialtjänst och hittat brister och ställt krav att detta ska åtgärdas för annars blir det vite!! Och? .....Visst och sen då?...Vi vet att många av dessa ärenden inte är åtgärdade och fel och brister fortsätter fortfarande och vite lär det bli för Marks kommun. Men det skiter väl Socialförvaltningen i....det är pengar som vi skattebetalare bekostar och bristerna och felen som ska åtgärdas är rekommendationer. Inget kommer hända!!!

Så varför kan man ej ge Socialstyrelsen mer befogenheter? Nu när dom gett rekommendationer och hot om vite. Nästa steg borde väl kunna va att Socialstyrelsen har mandat att gå in och rätta till fel och brister på Marks Socialförvaltning så vi som är drabbade slipper fortsätta lida. Skulle va kul om detta kom upp för diskussion.