måndag 18 april 2011

SOCIALMAFFIAN

Jag har under en tid begärt om företräde inför nämnden för att få föra min talan angående min högt älskade dotters jourhemsplacering och Per-Olof Hermansson ordförande i nämnden har ensam valt att avslå min begäran. Arian Faily som är min dotters handläggare har nu bestämt tillsammans med Katarina Stål, Annette Eriksson, Magdalena Elm och Tommy Falk att de ska tvångsplacera min dotter, det efter ett telefonsamtal jag hade senast med Annette Eriksson. Så de har fredagen den 15 april utan grund gjort ett vice ordförandebeslut enligt socialutskottet på att placera dottern akut enligt LVU, ett barn som redan är placerad på ett jourhem. Detta dagen efter att det hållits ett socialutskotts möte, då kan man fråga sig om det nu var så akut, hur kommer de sig inte att det tog upp det då på socialutskottsmötet, när jag i månader innan har försökt att avbryta den "frivilliga" placeringen på grund av att soc inte kan tillgodose våra behov, att man är vårdnadshavare betyder inget för soc. Uppenbarligen har de blåst herr Tommy Karlsryd, han har med stor sannolikhet inte läst på vad det är han skriver under. Rätt omgående efter det att Annette Eriksson informerat mig om att de har tänkt att ansöka om LVU, fick jag iväg ett mail till ordförande i nämnden Per-Olof Hermansson samt socialchef Magnus Andersson om att de nu inte kunde hindra mig att få företräde inför nämnden eftersom de ska ansöka om LVU, men jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att de var så dumma att det gjorde ett akut omhändertagande, och på vilka grunder, detta är stick i stäv med lagstiftningen. Inget förvånar mig längre om Marks kommun, att bryta lagar är mer regel än undantag. De håller på med rävspel...

Samma dag som ordförande i socialnämnden P-O Hermansson skriver till mig i ett mail - "I detta fallet är ärendet inte uppe för beslut, varken i socialnämnden eller i socialutskottet, utan handläggs enligt normala rutiner av tjänstemän enligt delegationsordningen. Ärendet är heller inte idag aktuellt att lyfta som ett informationsärende i nämnden." och vidare "Om, och när, ärendet kommer upp till beslut i socialutskottet kommer du självklart ha möjlighet att få företräde där för att delge dina synpunkter." - sedan samma dag så gör de ett akut LVU som vice ordförande Tommy Karlsryd i sociala utskottet signerar. Helt otroligt!!!

Hur ska man få stopp på dessa galningar?


Share |

10 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen!
Har hela tiden undrat om dessa personer finns på riktigt, eller om allt bara är fiktion.

Äntligen finns det namn, nu vet jag att detta verkligen sker på rikigt!

Det är mera skrämmande än skrämmande!

Anonym sa...

Har precis färdigställt en artikel om Tommy Karlsryds agerande i detta ärende. Han är också på ljudfil - vilket de stora nyhetsredaktionerna kräver före publicering!

Pierre Eriksson sa...

Ser bara en väg att gå och det är den som man tvingats ta sedan längre tid. Anmälan till Socialstyrelsen och Polisen. ph

Anonym sa...

Snälla Pierre!
Allt är redan gjort - man galenskapen fortsätter ändå!

Unknown sa...

Känner samma maktlöshet när det gäller Socialstyrelsen. Man vänder sig dit och dom hänvisar till Socialmyndigheterna i Mark och lagen SOL. Men vad hjälper det när man bor i Marks kommun???

Fyyy vilket skrämmande soppa detta...

Berätta om myndighetsövergrepp sa...

När du skriver till socialstyrelsen med en klagan/anmälan, så skriv till registrator i rubriken, så tvingas de till att diarieföra din anmälan, oavsett om den är anonym eller med namn. Socialstyrelsen har många ärenden att se över från Marks socialförvaltnings bristande utredningar att de inte tar in så mycket mer, för att ärendena ofta liknar varandra. Gör ett nytt försök och hoppas att det lyckas bättre denna gång. Ja, det är verkligen en mardrömslik soppa...

Anonym sa...

Spelar ingen roll hur många anmälan jag för till Socialstyrelsen så får jag hem ett besked att det är under samma "rubriker, ärende" som min ursprungliga anmälan och att Socialstyrelsen kommer att följa upp åtgärderna som Socialförvaltningen gör. Inget görs och inget händer.

Berätta om myndighetsövergrepp sa...

Jag vet, det är frustrerande, men fortsätt skicka in till socialstyrelsen ändå, så får de i alla fall vetskap om ditt fall, jag brukar skriva såhär: "För er kännedom! Information som jag vill att ni ska ta upp i nästa översyn av Marks socialförvaltning/nämnd." Sedan beskriver jag vad som hänt eller vidarebefordrar eventuella mailkorrespondanser med soc osv. Tyvärr så tar ju inte socialförvaltningen i Mark socialstyrelsen på allvar. Nästa vecka skall socialstyrelsen återigen se över om socialförvaltningen har lyckats med att åtgärdat bristerna, men jag räknar med att soc kommer få saftigt med vite, på grund av att det fortfarande pågår grava oegentligheter inom socförvaltningen. Lycka till och hoppas att det kommer att ordna sig för dig/er till slut.

Anonym sa...

Angående alla våras anmälningar till socialstyrelsen med flera:

Den som väntar på ngt gott... Snart kommer nog socialstyrelsen med sitt vite - och vi drabbade får istället skadestånd....

Haleh Lindqvist har väl inte ljugit om vår så kallade kompensation?

Pierre Eriksson sa...

Jag förstår alla drabbades frustration och maktlöshet. Jag känner den också trots att jag inte är ett offer för socialen personligen utan bara en snubbe som vill förändra kommunen till det bättre. Bara utifrån de premisserna kan man få gråa hår så förstår att ni har det värre.

Men vi kan inte ge oss vi kan inte tystna tycker jag. Eftersom kommunen inte går att tala till måste vi vända oss till socialstyrelsen, polisen, media eller till och med be till gud var gång något nytt händer. Det eller ge upp och flytta.

Jag själv har varit på väg att ge upp och tystnat, låta allt vara då jag själv dras med en synhandikapp som gör att det kräver mer i tid och ansträngning att läsa och skriva.

Vetskapen om att fler kommer att drabbas och bli lidande under min tystnad gör att jag tar nya tag gång på gång. Vi kan inte tillåta oss bli överkörda av kommunen. Socialstyrelse, polis, media måste få veta allt som händer annars glöms vi bort.