onsdag 19 december 2012

"Juridiken sätts ur spel när socialtjänsten utreder, omhändertar, processar och verkställer..."

Zeijersborger företrädde mig vid min dotters märkliga LVU-mål. Även om vi vann i Kammarrätten, så har vi under processens gång, fått betala ett pris som inte står i proportion till händelsens art. Socialtjänsten i Mark lyfte inte ett finger för att hjälpa oss att städa upp spillrorna efter vad de ställt till med, utan istället fortsatte de att göra sitt yttersta för att försvåra situationen än mer. Socialtjänsten i Mark lyckades med att söndra oss som familj, jag undrar om de känner stolthet över sitt jobb. Brottsprovokationer är enligt lag förbjudet för polisen att använda sig av, men för socialtjänsten är provokationer ett av deras vapen som de använder sig flitigt av, näst efter vapnet myndighetsutövning. Det mest patetiska från förhandlingarna i Kammarrätten var ändå min dotters advokat som var satt att företräda henne - han är ju naturligtvis en av de advokater som går socialtjänstens ärenden och anlitas av dem - han försökte under flera minuter, inför alla i hela Kammarrätten, övertala min dotter att vara fortsatt LVU:ad, trots att hon inte själv ville det! Hela apparaten med Förvaltningsrätt och Kammarrätt är i mina ögon en enda stor parodi, jag kan inte se något seriöst i eländet, ändå har de ett oerhört stort mandat att ta beslut som ger livslånga konsekvenser för människor.

"Ett tvångsomhändertagande, ibland nödvändigt, är ett stor trauma i barnets och familjens liv. Rättssäkerheten borde vara hög men tyvärr sätts det juridiska systemet ur spel när sociala myndigheter själva utreder, omhändertar, processar och verkställer i samma ärende - någonting som är otänkbart vid en polisutredning som kan leda till frihetsberövande.

Polisen agerar under åklagaren som utreder brott, beslutar om åtal och framträder i domstol. Objektivitetsprincipen - en i lag skyddad rättsgrundsats - kräver att polis och åklagare utreder och för fram även omständigheter som är till den misstänktes fördel. Samma ordning borde vara en självklarhet även när den som ska utredas och omhändertas är ett barn."

Läs mer:
http://www.dagensjuridik.se/2012/12/juridiken-satts-ur-spel-nar-socialtjansten

Share |

Inga kommentarer: