lördag 29 december 2012

SR: Placerade barn får rätt till egen kontaktperson


Jag har haft samma tankebanor, angående det att man skall ha tillsätta en socialsekreterare som kontaktperson. Finns inte förtroendet för socialtjänsten så är det frågan om det kommer att fylla någon egentlig funktion, utan jag kan instämma med Sofia Rapp Johansson om att det borde vara en fristående person. Men det allra allra bästa hade varit att ta ifrån socialtjänsten myndighetsutövningen helt och enbart låta dem arbeta med hjälpande insatser och överlåta myndighetsutövningen till en annan myndighet, förslagsvis polisen. Fast då skulle ju den lagliga barnhandelsindustrin försvinna och den generar ju idag pengar och arbetskraft, till skillnad från hjälpande insatser som enbart skulle kosta pengar och ta bort problem eller åtminstone minimera problem... den sociala ingenjörskonstens skräck...

"Författaren Sofia Rapp Johansson, med egen erfarenhet av placeringar i fosterhem, tycker att den nya regeln är ett steg i rätt riktning, men att den inte kommer att kunna förverkligas.
– Det finns inga resurser i kommunerna. Jag jobbar i dag på ett behandlingshem och märker att kommunen inte har råd att skicka ut handläggarna för att prata med sina klienter. Det finns inte någon ekonomi, säger Sofia Rapp Johansson.
Dessutom, menar Sofia Rapp Johansson, att barnets kontaktperson borde vara en fristående person, inte en socialsekreterare.
– Jag blev söndertrasad och flyttade jättemycket. Soc var bara en person som kom och hämtade mig och körde mig till ett annat fosterhem. Jag fick aldrig bygga en relation eller samtala med dem. soc var någonting otrevligt. Jag upplever att många barn som är placerade i dag har samma känsla, att soc är en fiende och är ond, säger hon."

Läs och lyssna:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5386610

Share |

Inga kommentarer: