fredag 7 oktober 2011

INFÖR LEGITIMATION FÖR KURATORER

Idag kan man läsa ett debattinlägg i Borås Tidning, där en av författarna numera är min och min dotters handläggare, utan henne hade vi garanterat inte kommit någon vart med socialförvaltningen i Mark som konsekvent har nekat oss att få rätt typ av samtalshjälp under 10 månader och allt har gått ut på att smutskasta mig som förälder och det med hjälp av lögnaktiga, osakliga och icke objektiv utredning, samt att alienera min dotter ifrån mig. Arian Faily anställning upphörde till slut (orsaken vet jag inte) och vi fick Jenny Ek istället, tack och lov, för först då fick vi den hjälp vi enligt socialtjänstlagen har rätt till. Inte för att jag vågar lita på någon handläggare helt ut, med tanke på vad vi har gått igenom, men hittills har Jenny varit det vi har behövt för att komma ur det låsta läget som uppstått på grund av den inkompetenta socialförvaltningen i Mark.

Även socionomer borde rimligtvis ha legitimering, en sådan som de kan bli av med om de missköter sitt jobb. Många av de som jobbar som handläggare har ingen känsla för eller kunskap i hur en familjedynamik påverkas om en tonåring har depression, en bokstavsdiagnos eller om en familjemedlem drabbas av sjukdom. I Marks kommun har man som regel att familjehemsplacera eller institutionsplacera barn innan eller så snart en utredning inleds, bara detta sätter en oerhörd press på en redan pressad situation, familjen kan totalt krossas när det sedan dessutom skriv en starkt vinklad utredning för att socialförvaltningen skall rättfärdiga sin handling i att omhändertaga barn/ungdomar. Konsekvensera av ett sådant agerande kan bli enorma för familjen. Det jag har upplevt, sett och hört gör mig mörkrädd, jag trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde vara så illa som det är vid socialförvaltningarna. Förvaltningsrätten och kammarrätten är bara deras förlängda arm. Man tror att socialförvaltningen är till för att hjälpa till, men det gör de inte, genom att de gör det enkelt för sig stjälper de familjer istället. I Marks kommun hoppar de över flera steg och gör omhändertaganden på lösa grunder, istället för att sätta in rätt resurser, en omhändertagande bör bara ske när alla andra möjligheter är uttömda, men i Mark gör man precis tvärt om. Här får de som verkligen behöver stöd ingen stöd, utan man skickar bort "problemet" hur litet de än må vara. Man lyssnar inte till föräldrarna utan man slår dövörat till och skapar sina egna sagoberättelser om föräldrern. Detta är rättsvidrigt ur ett mänskligt och samhällsekonomiskt perspektiv.

2008 så genomdrev Berlusconi ”Alfano-lagen” som ger åtalsfrihet för landets sittande premiärminister, president och talmännen i parlamentets båda kamrar. Det var en av de första lagarna som Berlusconi fick igenom när han tillträdde som premiärminister för tredje gången. Detta var en stor skandal i Europa. Men här i Sverige så har vi haft en lag som ger åtalsfrihet för politiker och tjänstemän sedan länge, men detta har det inte blivit någon skandal om, utan svenska folket står vackert och bugar och tackar för det med hatten i hand. Jag anser att det är nödvändigt att en författningsdomstol införs i landet, för som det är nu lever vi i en skendemokrati.



Ur debatt i dagens BT:

Läs mer på:
http://www.bt.se/debatt/infor-legitimation-for-kuratorer(2975397).gm


Share |

Inga kommentarer: