fredag 9 december 2011

VÄRLDENS BÄSTA SKITSKOLA

Igår kunde vi se UR:s program, Världens bästa skitskola, Baggium har tjänat flera hundratals miljoner kronor, på friskolor. Men som jag skrivit om tidigare så finns det ju HVB-hem som gjort detsamma med LVU:ade barn. Även Baggium tillhandahåller med HVB-hem. Vem ska få stopp på dessa skojare som utövar barnhandel, och det med myndigheternas goda minne. Det är socialdemokraterna som gjort detta möjligt genom att urholka lagarna, med hjälp av generalklausulerna.


 


http://www.baggiumvob.se/

http://www.ur.se/varldensbastaskitskola/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14047848.ab 


Publicerad i Hallands Nyheter 2001.12.15:
http://hn.se/nyheter/omkretsen/1.1466706-politiker-avgar-efter-kritik-mot-baggium



1 kommentar:

Anonym sa...

Från Domare Martingers blog i Borås tidning:

december 9, 2011 Världens bästa skitskola
Igår tittade jag på ett TV-program med titel enligt rubriken ovan. Jag satt kvar hela programmet och kände mig närmast upplyft av att det alltjämt görs program av det här slaget. Informationen kändes vederhäftig, eventuellt beroende på att jag i alla avseenden delar den kritiska uppfattning som kom fram genom programmet.

Av intresse är att Sverige – jag refererar till programmet som sådant – är tydligen det enda landet i Europa som tillåter vinstgenererande s.k. friskolor. De konservativa partiet i Storbritannien, ett parti som vanligtvis inte har någon motsvarighet på den svenska politiska gråskalan, var tydligen imponerat av det svenska systemet (enbart detta borde för oss vara en väckarklocka) och hade gjort en alldeles egen reklamfilm för att påverka engelsmännen att ta efter det svenska systemet. Ja, Du milde tid.

Ska det då vara tillåtet att tjäna pengar på undervisning. Mitt svar – och jag darrar inte på någon eventuell manschett – är att så bör inte vara fallet. Skulle pekuniärt överskott eventuellt uppstå bör varje liten peng investeras i den pågående verksamheten. Är det då lämpligt att privata aktörer uppträder inom denna så oerhört viktiga samhällssektor. Mitt svar är närmast kategoriskt. Nej, så bör inte vara fallet. Anledningen till mitt ställningstagande är att allt privat företagande bygger på att vinst ska genereras till företagets ägare. Och då uppkommer just den situation till vilken jag tidigare tagit avstånd ifrån.

Bort med s.k. riskkapitaliser från bildningssektorn. Vi har inte råd med att låta våra barn och ungdomar bli försökskaniner – även studenterna själva i programmet var ju negativa – åt människor som på de ungas bekostnad vill berika sig genom att ta våra skattekronor och därtill ha mage att själva placera sig in s.k. skatteparadis.