söndag 11 november 2012

Barnets bästa har blivit det motsatta


Jag kan ovillkorligen instämma till den rubriken. Här är två artiklar, varav den ena handlar om en dömd mamma och den andra om en dömd pappa. Jag är dock oerhört skeptiskt till den 'militanta' feminismen som idag har tagit över den politiska arenan, så jag var tveksam till att lägga ut artikeln som skrivits av en feminist till feminister. Själv är jag en kvinna i en mansdominerad bransch och tror på jämlikhet, men också på olikhet, det är ingen frihet för kvinnan att tvingas in i radikala fack, jag skall inte skriva mer om min åskådning vad det gäller det, utan jag vill lyfta det märkliga i att här har två oberoende av varandra människor dömts för ett brott mot familjemedlemmar och de får fortsätta träffa sina barn - sedan huruvida brotten är ringa eller inte tänker jag inte fördjupa mig i här - när det finns barn och ungdomar som döms till LVU utan att det finns några som helst brottspåföljder eller ens anmälningar till polisen eller där polisen till och med har lagt ner polisanmälningar, men ändå blir barnen/ungdomarna/föräldrarna anklagade för att ha begått brott av socialtjänstens socialsekreterare, argument som de sedan dessutom använder till att genomföra omhändertaganden, vilket resulterar i att barn och ungdomar kommer att alieneras allt mer ifrån föräldrar/förälder. Jag tänker inte lägga någon värdering i huruvida man har gjort rätt i fallen som beskrivs nedan, men jag tycker det är anmärkningsvärt att den ställning förvaltningsrätt respektive kammarrätt tar är så beroende på deras egna erfarenheter och personliga tyckanden. Det är inte rättssäkert. Hur som helst skulle familjer må mycket bättre av att bli bemötta med värdighet av samhället genom att de från början får relevant hjälp och stöd om de hamnat i kris, istället för att tvinga dem igenom svåra processer utan att man först ha provat alla andra alternativ. Man missbrukar socialtjänstlagen på rutin och det kommer oavkortat leda till oöverskådliga konsekvenser för barnen främst, men även för hela familjer. Jag anser även att alla ärenden av allvarligare art skall utredas av polisen och inga omhändertaganden skall få ske av socialtjänsten utan att det finns domslut på att brott har begåtts. Dessutom borde det även finnas lagar på att de offentliga myndigheterna har skyldigheter som de måste följa gentemot samhällsmedborgare.

Läs:
Kammarrätten avvisar ett omhändertagande

Barnets bästa har blivit det motsatta


Share |

1 kommentar:

Anonym sa...

Efter aytt ha tvingats till att ha sk kontakt med socialtjänst så är ordet feminist för mig solkigt och smutsigt.
/Kvinna och mamma